WYWIAD - Wojciech Hoffmann (2009)

Wywiady, bootlegi, recenzje i artykuły wszelakie oraz inne materiały podobnej maści.

WYWIAD - Wojciech Hoffmann (2009)

Postprzez Żubr » So mar 07, 2009 6:39 pm

1. Zauważyłem że sprzedaje Pan na Allegro swój wzmacniacz IBANEZ THERMION. Czy jest to zmiana związana z szukaniem nowych brzmień na nowy album? Czy też po prostu ten wzmacniacz się Panu znudził? (autor Paulo)

2. W dobie chłamowatej muzyki pop która zalewa TV nie ma praktycznie miejsca dla rockowego mięcha... Czy zgadza się Pan z moją opinią że takie zespoły jak Turbo czy TSA zostały zepchnięte do "podziemia" i raczej nie mają szans na dostanie się do stacji radiowych... ? (autor Paulo)

3. Jacy gitarzyści rockowi robią dziś wrażenie na Wojciechu Hoffmannie? Pamięta Pan jeszcze Jacka Polaka z Mielca? Co sądzi Pan o jego grze? (autor Paulo)

4. Czy jest jeszcze na świecie taki sprzęt gitarowy który pozostaje tylko w sferze Pana marzeń? Czy raczej to co Pan to posiada to absolutny szczyt? (autor Paulo)

5. Jeżeli to nie jest wielka tajemnica, to chciałbym wiedzieć, kiedy kończy się zespołowi Turbo kontrakt z MMP? (autor Paulo)

6. Jak wspomina Pan okres gry w Turbo razem z Litzą? Czy zgodzi się Pan z moim poglądem, że był to bardzo silny i kreatywny skład, jednak nie do końca wykorzystany? (autor Paulo)

7. Kilka stron internetowych podaje, że Turbo wydało w 1985 roku dwa dema. Trzy utworowe "Demo 1985" i sześcioutworowe "Born Evil". Czy rzeczywiście było coś takiego? Możecie Państwo powiedzieć o nich dwa słowa? Czy była to przegrywana kasetka rozsyłana do wytwórni, czy może rzecz wydana z ładną okładeczką, którą można było zdobyć w jakiś sposób będąc zwykłym śmiertelnikiem - choćby na koncertach? (autor Nogard)

8. Czy mieliście Państwo okazję spotkać się i poznać przy okazji wspólnych koncertów z muzykami czeskiego Turbo? Wiem, że znacie ich muzykę - ciekaw jestem, co o niej sądzicie. (autor Nogard)

9. Lubicie Państwo jeździć na koncerty innych zespołów? Czyj koncert wywarł na Was w ostatnim czasie wrażenie? Ze szczególnym wskazaniem na nasze rodzime kapele rockowe/metalowe. (autor Nogard)

10. Czy poświęcają Państwo na słuchanie muzyki dużo czasu? Wolicie nowości czy starocie? Czy jakieś płyty rzuciły Was ostatnio na kolana lub poważnie rozczarowały? czy gdyby zaczynał Pan od nowa to podążałby Pan wybraną drogą co do stylu kapeli czy zdecydowanie coś bardziej pod tłum odbiorców? (autor Nogard)

11. Bootlegi (mam tu na myśli nieautoryzowane nagrania koncertowe) to temat rzeka - są zespoły, które je potępiają, jak i takie, które zachęcają fanów do nagrywania i wymiany takich materiałów. Oba te podejścia mają swoje dobre i złe strony... Zastanawia mnie podejście Turbo do tej kwestii. Czy mieliby Panowie coś przeciwko, gdyby ludzie z forum nagrali fragmenty koncertów i wymienili się tymi materiałami między sobą? Wrzucali na youtube?... (autor Nogard)

12. Która sesja nagraniowa była (jest) wg. Pana najbardziej owocna i komfortowa? Czy polskie studia „potrafią” nagrywać dobrej jakości metal? Czy już branżystów jest niestety coraz mniej? ((autor zagor19,Żubr)

13. Jak wygląda tworzenie nowej płyty – robi Pa}stwo wszystko razem "od zera" czy jedna osoba przynosi szkic nowego utworu i razem go "szlifujecie"? (autor Zagor19)

14. Czy powstanie anglojęzyczna wersja nowego albumu? Co zespół to opinia, Turbo dotychczas konsekwentnie ( za wyjątkiem 2 albumów) nagrywało albumy w polskiej wersji językowe, uważa Pan to za konieczność, obowiązek wobec fanów? jakie docierają do Pana sygnały o zainteresowaniu z zagranicy angielskojęzycznymi albumami Turbo? (autor Zagor19, Żubr))

15. Czy planują Państwo odświeżyć nieco swoją stronę (np. dodać dział "koncerty", oraz zmienić jej wygląd specjalnie na potrzeby promocji nowej płyty)? (autor Zagor19)

16. Panie Wojtku, jak scharakteryzujesz materiał na nową płytę w dwóch zdaniach( i więcej )?(autor Zagor19)

17. Czy odwiedzą Państwo Lublin podczas promocji nowego albumu? (autor Zagor19)

18. Kiedy należy spodziewać się wydania nowej płyty w wariancie optymistycznym oraz pesymistycznym, czy już teraz planowane są pod uwagę miasta gdzie są bastiony Turbo? Czy każde miasto będzie mieć z góry szansę o ile znajdzie się miejsce i spełnione zostaną wymogi? Jakie miasta z największych zawodzą jeśli chodzi o frekwencję? (autor Żubr)

19. Jakich jeszcze wokalistów Państwo przesłuchiwali po odejściu Grzegorza? (autor Zagor19)

20. Czy fani będą mieli kiedykolwiek możliwość usłyszenia pierwotnej wersji "Legendy Thora"? Chodzi mi oczywiście o wspominany w wywiadach odrzucony utwór z "Ostatniego Wojownika" (autor Zagor19)

21. Czy utwór "Mumia" pochodzący ze składanki "1980-1990" pochodzi jak przypuszczam z sesji "Epidemie"? (autor Zagor19)

22. Czy Turbo grało dużo koncertów po wydaniu płyty p.t. "Dead End"? Chodzi mi tutaj o jakąś dużą trasę oraz ogólną sytuację na zainteresowanie Turbo po diametralnej zmianie składu. (autor Zagor19, Żubr)

23. Który zespół, z którym Pan występował w ramach różnych festiwali, tras koncertowych w latach osiemdziesiątych (np. Metalmania, Metal Winter) podobał się najbardziej (autor Zagor19)

24. Czy zespół wysuwa inicjatywę zorganizowania koncertu czy czeka na propozycje, chodzi o „klasyczne”koncerty jak np. akustyczny czy okolicznościowe? (autor Żubr)

25. Czy zespół posiada/nawiązuje kontakty w innymi kapelami z naszego zagranicznego sąsiedztwa? Np. z Węgier, Czech, Niemiec? (autor Żubr)

26. Kim na co dzień jest Pan Wojtek? (autor Żubr)

27. Czytałem, że po rozpadzie Turbo zajął się Pan stolarką, czy nie kusiło/nie kusi aby „wystrugać” gitarę? Dodam ze Grzegorz podczas wywiadu z DVD opisywał jakie to były świetne gitary, m.in. taką Łysy zrobił w kapeli z Grzegorzem przed Turbo. (autor Żubr)

28. Tomasz Ghoes był inicjatorem do reaktywacji Turbo, co się stało ze pod koniec lat 90 jednak nie znalazł się w kapeli, a zastąpił go młody bębniarz Mariusz Bobkowski? (autor Żubr)

29. Chodzą po internecie plotki o intencjach reaktywacji przebojowej kapeli Non Iron, jako że gentlemani nie dyskutują o plotkach proszę o bliższe przedstawienie sprawy. (autor Żubr)

30. Czy dałby się Pan porwać na szalony pomysł i pozwolić fanom na stworzenie set listy od A do Z i zagrać ją na koncercie? (autor Żubr)

31. Jak ocenia Pan konwencję wywiadu, jakość zadanych pytań oraz czy forma zachęciłaby Pana do kolejnego wywiadu w przyszłości. (forum TURBO)
Avatar użytkownika
Żubr
Żołnierz Fortuny
 
Posty: 1043
Dołączył(a): So gru 27, 2008 1:00 pm

Odpowiedź na pytania

Postprzez Wojtek Hoffmann » Śr mar 18, 2009 11:55 pm

Witam serdecznie.

Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję, ale nawał pracy nie tylko TURBOWEJ i częste rozjazdy nie pozwoliły na szybką odpowiedź na pytania. Na szczęście czas się znalazł i dziś na nie odpisuję. :lol:

1. Zauważyłem że sprzedaje Pan na Allegro swój wzmacniacz IBANEZ THERMION. Czy jest to zmiana związana z szukaniem nowych brzmień na nowy album? Czy też po prostu ten wzmacniacz się Panu znudził? (autor Paulo)


Jeśli chodzi o mój sprzęt to zdecydowałem się na wymianę niektórych jego elementów. Po latach różnych doświadczeń postanowiłem powrócić do tradycyjnego brzmienia mojej gitary. Wzmacniacz THERMION nadaje się jak najbardziej do takiego grania zwłaszcza w połączeniu ze wszelkiego rodzaju kostkami typu OVERDRIVE. Postanowiłem jednak zabrzmieć jeszcze bardziej klasycznie i dlatego chcę się pozbyć THERMIONA wraz z kolumną głośnikową, gdyż ta waży aż 50kg, a z cases około 60!!! :mrgreen: . Posiadam jeszcze głowę MESA BOOGIE TRIPLE RECTIFIER, ale ta z kolei jest bardzo nowoczesna. Być może zostawię sobie ten wzmacniacz do produkcji solowych. Najbardziej chyba będzie się nadawał do tego stary dobry MARSHALL JCM 900 lub nowy model VINTAGE-MODERN, o którym słyszałem wiele dobrego i który mam zamiar jeszcze sprawdzić. Jeśli chodzi o brzmienie na nowej płycie powinno być i myślę, że takowe będzie , jak najbardziej tradycyjne i metalowe. TURBO nie powinno brzmieć jak nowoczesne kapele, zachowując jednak świeżość.

2. W dobie chłamowatej muzyki pop która zalewa TV nie ma praktycznie miejsca dla rockowego mięcha... Czy zgadza się Pan z moją opinią że takie zespoły jak Turbo czy TSA zostały zepchnięte do "podziemia" i raczej nie mają szans na dostanie się do stacji radiowych... ? (autor Paulo)

Jeśli chodzi o to pytanie to rzeczywiście jest to dramat. Na całym świecie muzyka rockowa ma się dobrze tylko w Polsce jest pod tym względem beznadziejnie. Rozgłośnie radiowe i TV oszalały w poszukiwaniu najprostszego klienta i serwują nam TANIEC z kimś tam i JAK ONI TO...śpiewają robią ... :!: Przecież to sprowadzanie narodu do rangi idiotów. Całe rodziny siedzą przed TV i pasjonują się tym gównem!!! A ponieważ oglądalność rośnie, rosną też zyski z reklam i zapełniają się kieszenie wszystkim tym, którzy są związani z tym czy tamtym układem. A muzyka rockowa...? Komu to potrzebne? TURBO, TSA, KAT i inne...??? Przecież to „szarpi druty” i nie powinno się lansować takich "brudasów”, Ale piosenki typu "you ziomal" są prezentowane, chociaż niosą dużo gorszą i często niebezpieczną energię. Nie wspomnę już o techno i disco polo!!! Jestem bardzo tolerancyjny i nie zabraniam nikomu wypowiedzenia się, ale dlaczego nam zabraniają? Niech mi ktoś odpowie na ten temat? Zrobiliśmy pewien ukłon w stosunku do rozgłośni i nagraliśmy łagodniejszą wersję SZALONEGO IKARA już z Tomkiem Struszczykiem i co?...i gówno. Nikt chyba tego nie grał, bo w ZAIKSIE jakoś kasy mi nie przybyło. I nawet taka rozgłośnia, co się zowie stacją rockową nie zagrała IKARA. Chodzi mi o ESKĘ  ROCK, która trzepie tylko COMĘ  , a TURBO nie uświadczysz. I problem nie polega na jakości grania tylko na tym, kogo znasz? To cała prawda o "szczoł biznesie" jak ja go nazywam. Kiedyś było źle, ale teraz jest tragicznie bo jest inny, cichy i niewidoczny rodzaj zniewolenia i cenzury!

Na szczęście coraz więcej ludzi chodzi na koncerty i mamy znakomite rozgłośnie INTERNETOWE z muzyką rockową!!! W tym cała nadzieja.

3. Jacy gitarzyści rockowi robią dziś wrażenie na Wojciechu Hoffmannie? Pamięta Pan jeszcze Jacka Polaka z Mielca? Co sądzi Pan o jego grze? (autor Paulo)

Oczywiście doskonale pamiętam Jacka. Nie widziałem go już ze 20 lat, albo i więcej. To znakomity gitarzysta. Jeśli chodzi o mnie to wrażenie robią na mnie tacy gitarzyści, po których grze dostaję gęsiej skórki. Niestety jest coraz mniej takich facetów. Ja lubię jak gitarzysta gra, a nie wykonuje patenty. Z gry powinno coś wynikać. Oczywiście, jeśli ktoś gra sensownie z prędkością światła to ja na kolana. Jest paru takich gostków na Świecie. Największe jednak wrażenie na mnie wywarł gitarzysta, który może nie grał z taką prędkością, ale grał jak kosmita , z zębem, energią, wielką pasją i z bluesem. To był jest i będzie zawsze mój ukochany Ritchie Blackomore z DEEP PURPLE. I nie ważne jest jak teraz gra, bo jest na mojej najwyższej półce i nikogo tam nie dokładam. Pamiętam jak umierałem słuchając jego solówek. Jeśli chodzi o gitarzystów to najbardziej lubię, JOHNA PETRUCCIEGO, RITCHIE KOTZENA, JEFF BECKA, JOE SATRIANIEGO, STEVE VAIA, JOHNA NORUMA, STEVE LUKATERA, VAN HALENA, GERY MOORA, MARTY FRIEDMANA, PAULA GILBERTA i jazzrockowych ALDIMEOLE, JOHNA SCOFIELDA, ALLANA HOLDSHWORTA i wielu wielu innych. To nieograniczona i doskonała szkoła grania na gitarze.

4. Czy jest jeszcze na świecie taki sprzęt gitarowy, który pozostaje tylko w sferze Pana marzeń? Czy raczej to, co Pan posiada to absolutny szczyt? (autor Paulo)

Oczywiście jest tego bardzo dużo. Chciałbym mieć ze trzydzieści albo więcej gitar. Kocham te instrumenty, a każda ma przecież inną duszę i barwę. Najbardziej na świecie kocham GIBSONY. Pomimo tego, że mój ukochany gitarolog RB jak wspomniałem poprzednie gra na FENDERZE STRATOCASTERZE to ja kocham GIBSONA LES PAULA. Pamiętam jak na początku lat siedemdziesiątych zobaczyłem pierwszy raz czarnego GIBSONA LP CUSTOM MODEL to oszalałem. Marzyłem o nim całymi godzinami. Potem kupiłem sobie płytę KARATE zespołu BRECKOUT. Tadeusz Nalepa siedzi na okładce na krzesełku z przepięknym GIBSONEM GOLD TOPEM, więc okładkę oglądałem bez przerwy. Potem w 1975 roku na chyba trzecich JAROCIŃSKICH RYTMACH MŁODYCH, bo tak się nazywał wtedy JAROCIN , zobaczyłem grupę TEST. Darek Kozakiewicz grał na tym właśnie GIBSONIE, którego odkupił od Nalepy. Darek Kozakiewicz jak zapewne wiecie gra, w PERFEKCIE. To znakomity gitarzysta. Wystąpił też wtedy zespół ROMUALD i ROMAN z Jackiem Krzaklewskim- też PERFEKT i oni grali na czarnych LP. Przyjechałem chory do domu i postanowiłem, że taką gitarę też muszę mieć. Dowiedziałem się, że we Wrocławiu takie gitary robią słynni na całą Polskę i nie tylko bracia Jakubiszynowie. Pojechałem tam i zrobili mi przepiękne i doskonałe gitary. Pierwsza to kopia GIBSONA SG, a druga to złoty LP. To były rewelacyjne gitary. Les Paula sprzedałem w 1978 roku w ZSRR i za te pieniądze kupiłem sobie cudowne nowe SG. Teraz mój syn gra na niej. Gitara ma w tej chwili 31 lat i w sumie żałuję, ze mu dałem, ale może trafi mi się kiedyś taki sam model. Z innych sprzętów to chciałbym mieć taką maszynerię za sobą jak ma JOHN PETRUCCI. Pewnie nigdy mnie nie będzie na to stać, bo wiadomo, że znani muzycy dostają sprzęt za darmo, a my niestety nie. Tak, więc jest to ciągle otwarte pole. Myślę jednak, że jeszcze w tym roku będę miał zbudowany podobny system, może nie aż tak rozbudowany, ale będzie to namiastka czegoś podobnego. Najważniejsze jednak w tym wszystkim nie jest to, co stoi za mną tylko, co, a raczej, kto stoi przed sprzętem. Kiedyś miałem tylko jednego GIBSONA i MARSHALLA i jeden kabel i grałem myślę całkiem niezłe solówki i stworzyłem kawał chyba dobrej muzyki. Tak, więc oczywiście ciągle jest coś do kupienia!!!

Na dzień dzisiejszy mam siedem gitar. Dwa IBANEZY JEMY model Steve Vai genialne do solowego grania-wykonuje na nich koncerty z DRZEWAMI. Siedmiostrunowego IBANEZA RG model chyba 7620, złotego GIBSONA LES PAUL DELUX-wyszło tych gitar tylko czterysta sztuk na świecie. Dalej znakomita tania gitara typu LP model, VINTAGE, która brzmi rewelacyjnie. I posiadam również doskonałe dwie akustyczne gitary z Australii COLE CLARK FAT LADY II. Do nich wzmacniacz AER COMPAKT 60 i wspomniane wyżej wzmacniacze i trochę kostek podłogowych.

5. Jeżeli to nie jest wielka tajemnica, to chciałbym wiedzieć, kiedy kończy się zespołowi Turbo kontrakt z MMP? (autor Paulo)

Kontrakt z MMP wygasa po nagraniu obecnej płyty, a to już niedługo!!!

6. Jak wspomina Pan okres gry w Turbo razem z Litzą? Czy zgodzi się Pan z moim poglądem, że był to bardzo silny i kreatywny skład, jednak nie do końca wykorzystany? (autor Paulo)

Rzeczywiście to piekielny, żeby nie powiedzieć "szatański" okres dla TURBO i zupełnie niewykorzystany. Niestety MMP chyba nigdy nie miało ochoty zainwestować w TURBO ani kiedyś, ani dzisiaj. Płyta DEAD END to znakomita nowoczesna i mocna jak na polskie warunki tamtych lat. Wystarczyło parę zabiegów i to my bylibyśmy pierwszym zespołem, który przed VADEREM i BEHEMOTHEM zrobiłby karierę na zachodzie. Dzisiaj czerpałbym odpowiednie korzyści z tego tytułu i nie byłaby to tylko zwykła satysfakcja z samego grania tylko coś więcej. Niestety polityka MMP doprowadziła do rozpadu zespołu. I tak skończyły się marzenia o światowej karierze!!!

A LITZA to fenomenalny kolo, którego zawsze porównywałem do MAXA z SEPULTURY. To człowiek o wielkiej osobowość scenicznej. Szkoda, że troszkę zmienił dźwięki, ale cóż...Każdy wybiera sam swój los. Ja cały czas mam duży „szacun” dla Roberta!!!

7. Kilka stron internetowych podaje, że TURBO wydało w 1985 roku dwa dema. Trzy utworowe "Demo 1985" i sześcioutworowe "Born Evil". Czy rzeczywiście było coś takiego? Możecie Państwo powiedzieć o nich dwa słowa? Czy była to przegrywana kasetka rozsyłana do wytwórni, czy może rzecz wydana z ładną okładeczką, którą można było zdobyć w jakiś sposób będąc zwykłym śmiertelnikiem - choćby na koncertach? (autor Nogard)

Pierwszy raz w życiu słyszę o czymś takim!!! Nigdy nie nagraliśmy żadnego demo. Chociaż nie. Mamy takie demo, ale z roku 1995.Chyba tak, z tego roku. Wtedy TURBO się reaktywowało w składzie Grzesiek, Bogusz i ja ze starego składu i gitarzysta Marcin Białożyk i perkusista Szymon Ziomkowski. Mamy to demo do dzisiaj. Nawet myśleliśmy, żeby wyszło w BOXIE, ale w końcu nie wydaliśmy tego. To kawał myślę bardzo dobrej hard-rockowej muzyki. Pamiętam, że powysyłaliśmy wszędzie gdzie się dało, ale pies z kulawą nogą nawet nam nie odpisał. I to byli bardzo często moi bardzo bliscy znajomi, którzy kiedyś z nami współpracowali, a potem mieli swoje znaczące w tym kraju wytwórnie płytowe. Ale może i dobrze, że tak się stało. Na demo jest sześć utworów. Może kiedyś jeszcze wrócimy do tematu...?

8. Czy mieliście Państwo okazję spotkać się i poznać przy okazji wspólnych koncertów z muzykami czeskiego TURBO? Wiem, że znacie ich muzykę - ciekaw jestem, co o niej sądzicie. (autor Nogard)

Przyznam się bez bicia, że zupełnie nie znam twórczości czeskiego TURBO. Oczywiście wiem o istnieniu takiego zespołu. Natomiast znam twórczość zespołu CITRON, z którym to zagraliśmy w Czechosłowacji trzy przewspaniałe trasy. To były znakomicie zorganizowane pod każdym względem trasy. Najlepsze hotele. Najlepsze garderoby. Duże hale sportowe, albo amfiteatry. Z rozrzewnieniem wspominamy tamte lata. Jeśli dobrze pamietam-musiałbym spojrzeć do kalendarzy, to były lata 1987-88-89. O muzyce czeskiego TURBO nie mogę się wypowiedzieć, ale pamiętam, co grał CITRON. Mieli bardzo dobrego wokalistę, chyba jakoś VLADIA się nazywał czy jakoś tak. Grali bardzo tradycyjny metal typu JUDAS PRIEST. Bardzo dobrzy gitarzyści. Niedawno się dowiedziałem, że jeden z gitarzystów Jędrzej mąż pięknej Simony, która bardzo mi się podobała zmarł na raka mózgu. Nawet niedawno wpisali się nam na stronę. Myślę, ze warto odnowić ten kontakt.
Wojtek Hoffmann
 

Odpowiedź na pytania

Postprzez Wojtek Hoffmann » Cz mar 19, 2009 2:05 am

Kochani. Ponieważ pytań jest bardzo dużo na następne odpowiem jutro. Tymczasem pozdrawiam serdecznie.

Voyth

P.S. Proszę się nie wpisywać do chwili zakończenia przeze mnie wywiadu.Chciałbym zachować tempo i kolejność odpowiedzi
Wojtek Hoffmann
 

Odpowiedź na pytania

Postprzez Wojtek Hoffmann » So mar 21, 2009 5:29 pm

9. Lubicie Państwo jeździć na koncerty innych zespołów? Czyj koncert wywarł na Was w ostatnim czasie wrażenie? Ze szczególnym wskazaniem na nasze rodzime kapele rockowe/metalowe. (autor Nogard)



To bardzo dziwna sprawa. Zazwyczaj polscy muzycy nie chodzą na koncerty swoich kolegów po fachu. I jest to bardzo smutne. Ja bardzo często chodzę na takie koncerty. Jak tylko ktoś gra w Poznaniu z moich muzycznych przyjaciół czy znajomych idę na taki koncert. Bardzo chciałbym, żeby na moje koncerty chodzili nie tylko fani, ale i muzycy. To wyraża szacunek dla pracy innych. Właściwie bardzo rzadko się zdarza, żeby ktoś przyszedł na mój koncert z tzw. branży. Wielokrotnie zapraszam różnych dziennikarzy, ale wierzcie mi nie przychodzą. I to jest druga beznadziejna sprawa. Ostatnio byłem na koncercie ARMII. Poszedłem, bo akurat teraz mieszkam w Warszawie, a grali w STODOLE no i KRZYZYK gra w ARMII. Zagrali fenomenalny koncert. ARMIĘ  widziałem po raz ostatni w JAROCINIE jeszcze podczas tych najlepszych festiwali chyba ze 20 lat temu!!! Myślę, że to wielka szkoda, kiedy sami olewamy mówiąc brzydko samych siebie de fakto,a nie wspomnę już o redaktorach, którzy mają nas głęboko w d.....!Bardzo często obserwuję polskich genialnych młodych kolegów na różnych przeglądach i jest mi bardzo żal, że w większości z tych geniuszy nic nie będzie, bo nikt im ręki nie poda. Bo to są pieniądze, a wtedy pomoc...proszę bardzo. Takie są prawa tego zasranego rynku. Chodzę też na koncerty wykonawców przyjeżdżających z zachodu. Oczywiście nie zawsze, bo jest to zależne od wielu czynników, ale na moje ukochane kapele jeżdżę. Największe wrażenie jednak wywarły na mnie trzy koncerty. Dwa lata temu NINE INCH NAILS w Berlinie i Pradze i ostatni koncert DREAM THEATER na TORWARZE. Oczywiście WHITESNAKE w grudniu. NIN poznałem dokładnie dzięki moim dzieciakom. To one mnie wręcz zmusiły do przesłuchania paru płyt i do tych koncertów. Jestem im bardzo wdzięczny, bo dotychczas nie widziałem czegoś takiego. Totalny i niewyobrażalny przekaz i energia. No i prostota w muzyce podana jednak przez walec, który zmiażdżył mnie dosłownie! No i jeszcze bardzo sentymentalny dla mnie koncert IRON, MAIDEN w Warszawie. To cudowne przeżycie i wspomnienie po przeszło dwudziestu latach. I nadal będę chodził na koncerty, bo uważam, że należy obserwować innych, no i przecież to duża przyjemność!!!!

10. Czy poświęcają Państwo na słuchanie muzyki dużo czasu? Wolicie nowości czy starocie? Czy jakieś płyty rzuciły Was ostatnio na kolana lub poważnie rozczarowały? czy gdyby zaczynał Pan od nowa to podążałby Pan wybraną drogą co do stylu kapeli czy zdecydowanie coś bardziej pod tłum odbiorców? (autor Nogard)



To trudne pytanie zwłaszcza jeśli chodzi o jego drugą część. I może od tej zacznę. Jeśli się ma 54 lata i w pewnym momencie życie ci się zawala to robisz sobie bilans zysków i strat. Jesli Ja jestem zadowolony z uprawiania tego zawodu, a właściwie bardzo szczęśliwy bo daje mi to absolutną wolność. Robię to co chcę ,kiedy chcę i jak chcę. To rzadkość jeśli chodzi o pracę, ale ja to mam i mam 100% satysfakcji. Ale z drugiej strony jest przecież codzienne zwykłe życie, które uwierzcie mi nie rozpieszcza nawet takich dinozaurów jak ja. Bilans "energetyczny mojej pracy jest.....!!!!???????" taki sobie. I tutaj czasami się wk...., że nie pisałem przebojów typu LADY PUNK bo wtedy bym spał spokojnie. Naszej muzyki nie puszcza się w radio więc ZAIKS jest też mierny. Płyty sprzedają się jak się sprzedają i też zysk jest kiepski. Tak więc jak podkreśliłem czasami jest nawet śmiesznawo!!! Na szczęście przed lustrem jest OK. Cały czas widzę siebie, może trochę pomarszczonego, ale jestem to cały czas ja. Oczywiście nie neguję nikogo kto pisze muzykę pop i trafia na tym miliony, bo przecież mogłem robić tak samo, ale nie chciałem. Jestem rockowcem i zawsze grała mi w sercu ta ostra bezkompromisowa muzyka!!!

A jeśli chodzi o początek pytania to oczywiście bez przerwy słucham czegoś. Do starej muzyki właściwie już nie wracam. To przecież siedzi cały czas we mnie bo jestem z tamtych czasów. Interesuje mnie współczesna muzyka rockowa, ale tylko ta, która dostarcza mi emocji. Pewne zespoły wymieniłem już poprzednio. Najważniejsza jest dla mnie obecnie muzyka progresywna i tutaj słucham wszystkiego co tylko mi wpadnie do ucha!!! Uwielbiam PORCUPINE TREE, a zwłaszcza ostatnią płytę, PETERA GABRIELA i innych znanych i nieznanych. Słucham też dużo jazz rocka i muzyki akustycznej. Bardzo mnie interesuje gitara akustyczna i teraz cały czas poświęcam na uczenie się gry na tym bardzo trudnym instrumencie A ostatnim zaskoczeniem i myślę rozczarowaniem jest KRIS CORNELL, który wydał bardzo nowoczesną płytę, ale chyba to jest jakiś żart bo nie mogę uwierzyć, że można aż tak daleko odpłynąć od swoich rockowych korzeni. i nie wiem dlaczego tak postąpił bo przecież na rachunki mu nie brakuje...Ale cóż może teraz taką ma filozofię na życie?

11. Bootlegi (mam tu na myśli nieautoryzowane nagrania koncertowe) to temat rzeka - są zespoły, które je potępiają, jak i takie, które zachęcają fanów do nagrywania i wymiany takich materiałów. Oba te podejścia mają swoje dobre i złe strony... Zastanawia mnie podejście TURBO do tej kwestii. Czy mieliby Panowie coś przeciwko, gdyby ludzie z forum nagrali fragmenty koncertów i wymienili się tymi materiałami między sobą? Wrzucali na youtube?... (autor Nogard)



Nagrywanie na koncertach to nie jest współczesny wynalazek. Teraz jednak jest łatwiej to czynić bez pozwolenia, bo przecież na zwykły telefon można zarejestrować fragmenty koncertu. Kiedyś trzeba było wnieść na salę magnetofon kasetowy, który i ważył trochę no i gabaryty miał dosyć duże. Zawsze krążyły pirackie kasety koncertowe. Tak było jeszcze w latach siedemdziesiątych i później. Tak, więc to nie nowość. Ja osobiście nie jestem za takim nagrywaniem, bo to przekłamuje jakość koncertu, zachowując oczywiście wartości historyczne! Koncert tak nagrany jest zazwyczaj złej jakości i na YOU TUBE takie zjawiska są normalnością. Myślę jednak, że nie powinno tak być. Fani powinni mieć możliwość czekania na materiał swoich idoli. Daje to niesamowity dreszczyk emocji podczas przesłuchiwania nowej płyty czy nowego DVD. A takim umieszczaniem powinni się zajmować profesjonaliści. Tak, więc ja nie chciałbym, żeby ktoś bez mojej wiedzy umieszczał nagrania z moim udziałem bez mojej wiedzy. Artysta ma prawo do słabszego koncertu i nie powinno to być pokazywane w takiej dostępności. Oczywiście artysta pomimo wszystko powinien też trzymać poziom. Zawsze mówię w zespołach, w których gram, że trzeba na pełnych obrotach, bo nie wiadomo, kto nagrywa i kiedy coś umieści na YOU TUBE. Nie wiem, jakie zdanie mają moi koledzy, bo jeszcze nie zdążyłem się zapoznać, ale ja jestem przeciwnikiem takiego działania. Mam też jednak świadomość, że nie jesteśmy w stanie w żaden sposób panować nad tym i tyle!!!

12. Która sesja nagraniowa była (jest) wg. Pana najbardziej owocna i komfortowa? Czy polskie studia „potrafią” nagrywać dobrej jakości metal? Czy już branżystów jest niestety coraz mniej? ((autor zagor19,Żubr)


Myślę, ze każda po trochu. Jednak najlepiej wspominam sesje podczas nagrywania AWATARA i TOŻSAMOŚCI. Mieliśmy bardzo komfortowe warunki nagrania. Studio było do naszej dyspozycji przez całe 24 godziny na dobę!!! Zawsze nas wkurzały sesje w poznańskiej GIEŁDZIE. Oczywiście tylko pod względem warunków. Nie znosiliśmy jak musieliśmy kończyć, o 15 bo jakaś Sipińska wchodziła lub Orkiestra Górnego. Rozbijało nam to całą atmosferę tworzenia i tej magii nagrania. A w Pile mieliśmy takie warunki, o których zawsze marzyliśmy. Jednak z rozrzewnieniem wspominam każdą sesję. Tę pierwszą w moim życiu. To było chyba w Lublinie w 1978 roku jeszcze z HEAMem no i oczywiście te TURBOWE, kiedy nagrywaliśmy swoje wszystkie płyty. Niektóre sesje były bardzo nerwowe, ale wszystko zawsze kończyło się dobrze. Jednak najwspanialszą sesją dla mnie było nagrywanie mojej solowej płyty DRZEWA. To były wspaniałe niezapomniane i bardzo magiczne chwile. Byłem wtedy na zakręcie mojego życia i wszystkie swoje uczucia władowałem w te dźwięki. Spałem tam, jadłem i nagrywałem. Spałem dosłownie w reżyserce. Artur Szałowski(realizator) wychodził ze studia około 23 i zostawiał mi cały sprzęt do dyspozycji. Siedziałem czasami do białego rana nagrywając swoje dźwięki na kilkudziesięciu ścieżkach, a potem wybierałem najlepsze. Sesja trwała dziewięć miesięcy. Jak ciąża. Zgrywaliśmy cały materiał przez trzy miesiące i wyszła bardzo światowa płyta, jeśli chodzi o brzmienie. Myślę, że poziom naszych realizatorów jest coraz wyższy. Mamy dostęp wreszcie do światowego sprzętu i jest coraz więcej znakomitych realizatorów dźwięku. Wszystko idzie do przodu i można nagrać w Polsce na światowym poziomie każdą płytę.

13. Jak wygląda tworzenie nowej płyty – robi Pa}stwo wszystko razem "od zera" czy jedna osoba przynosi szkic nowego utworu i razem go "szlifujecie"? (autor Zagor19)



Tworzenie płyty trwa cały czas. Właściwie rozpoczęło się to już dawno. Chyba dwa lata temu jak dołączył do nas Tomek Struszczyk. Wszystko powstaje w moim komputerze. Tak więc mam kilkadziesiąt utworów gotowych do nagrania. Oczywiście nie wszystkie utwory są brane pod uwagę. Przynoszę na próbę całe gotowe kawałki lub jakieś riffy i przedstawiam kolegom. A ponieważ jesteśmy zespołem to staramy się razem coś podokładać lub pozamieniać. Zdarza się też często, że utwory nie są przerabiane i zostają zaakceptowane w całości. Ja jednak lubię jak koledzy, którzy mają często inne spojrzenie na dane dźwięki dokładają swoje cztery grosze. I wtedy rozkłada się odpowiedzialność . Kiedyś właściwie sam tworzyłem materiał i w zasadzie jest tak do dziś z tym wyjątkiem, że każdy ma prawo swoje zdanie powiedzieć. I jeśli to żre za przeproszeniem to zostaje.

14. Czy powstanie anglojęzyczna wersja nowego albumu? Co zespół to opinia, TURBO dotychczas konsekwentnie ( za wyjątkiem 2 albumów) nagrywało albumy w polskiej wersji językowe, uważa Pan to za konieczność, obowiązek wobec fanów? Jakie docierają do Pana sygnały o zainteresowaniu z zagranicy angielskojęzycznymi albumami TURBO? (autor Zagor19, Żubr))

Tak, anglojęzyczna wersja płyty powstanie, bo mamy to w kontrakcie. Jednak najważniejsza jest wersja polska. Fani chcą słuchać piosenek w swoim ojczystym języku i myślę, że chcą wyrażać swoje uczucia w tym właśnie języku. Nasze płyty są znane na zachodzie, ale niestety nie ma to odzwierciedlenia w koncertach. No cóż....to temat na kilka wywiadów....Wiemy, bo nawet mamy zaznaczone zagraniczne portale gdzie są nasze płyty do kupienie. My niestety nie odczuwamy tych sprzedaży na koncie. Mało tego nie zostaliśmy poinformowani, ze nasze DVD i BOX wyszły w USA.Dowiedzieliśmy się z INTERNETU.

15. Czy planują Państwo odświeżyć nieco swoją stronę (np. dodać dział "koncerty", oraz zmienić jej wygląd specjalnie na potrzeby promocji nowej płyty)? (autor Zagor19)

Takie plany są oczywiście. Nie podoba się nam obecna strona, ale zrobił ją nasz fan, więc jesteśmy wdzięczni mu za to. W przyszłym tygodniu będziemy mieć sesję fotograficzną na potrzeby płyty i nowej strony. Chcielibyśmy, żeby nasza strona była bardzo nowoczesna i atrakcyjna. Oczywiście dodamy trochę pozycji. W tym będzie również dział koncertów

16. Panie Wojtku, jak scharakteryzujesz materiał na nową płytę w dwóch zdaniach( i więcej )?(autor Zagor19)

Płyta będzie ostra i bardzo melodyjna. Chcemy połączyć nasze pierwsze cztery materiały w jedną całość. Myślę, ze będzie bardzo energetyczna. Będzie na niej dziesięć lub dwanaście utworów. Dwa są przeszło 8 minutowe. Tradycyjnie znajdzie się na niej utwór instrumentalny. Pod koniec kwietnia jeden z utworów trafi już do rozgłośni radiowych. Może wreszcie będą puszczać...?


17. Czy odwiedzą Państwo Lublin podczas promocji nowego albumu? (autor Zagor19)


Na szczęście mamy wreszcie swoją AGENCJĘ koncertową, która mam nadzieję zadba o trasę koncertową po wydaniu płyty i na takiej liście znajdzie się też Lublin. Bardzo lubimy grać w tym mieście. Zostawiliśmy tam dużo bardzo przyjemnych wspomnień!!!


18. Kiedy należy spodziewać się wydania nowej płyty w wariancie optymistycznym oraz pesymistycznym, czy już teraz planowane są pod uwagę miasta gdzie są bastiony TURBO? Czy każde miasto będzie mieć z góry szansę o ile znajdzie się miejsce i spełnione zostaną wymogi? Jakie miasta z największych zawodzą, jeśli chodzi o frekwencję? (autor Żubr)


Było już wiele terminów wydania nowego albumu. Myślimy, że najlepszą datą będzie historyczna data 1 września. Trochę tekstów na naszej płycie jest związana z walką ze złem, które nas otacza, a wiemy, że takie globalne zło przydarzyło się ludzkości właśnie 1 września 1939 roku. Będziemy mieli, więc czas na zrobienie dobrej promocji i mamy nadzieję, ze MMP wreszcie coś pożytecznego zrobi w tym kierunku. Jeśli chodzi o koncerty to zagramy wszędzie tam gdzie nas będą oczekiwać i jeśli będą ku temu warunki techniczne.


19. Jakich jeszcze wokalistów Państwo przesłuchiwali po odejściu Grzegorza? (autor Zagor19)

Było chyba piętnastu zainteresowanych. Dostaliśmy w formie MP3 próbki wokalne i po przesłuchaniu wybraliśmy trzy nazwiska, które potem przyjechały do Poznania na przesłuchanie. Napisał do mnie Konrad Jeremus, któremu wiszę jeszcze skrzynkę piwa!!!! Napisał, że ma rewelacyjnego wokalistę. Tomek na nieszczęście dla innych przyjechał jako pierwszy i wiedzieliśmy od razu, że on stanie na czele TURBO. Śpiewał fenomenalnie. Miał coś z Grzegorza i całą świeżość ze względu na młody wiek (28lat) Jest bardzo agresywny, ale i bardzo melancholijny. Niestety nazwisk pozostałych nie pamiętam, za co bardzo przepraszam, ale bardzo im dziękujemy za zainteresowanie naszą kapela.....! Wszystkie przysłane do nas próbki z wyczynami wokalnymi były bardzo wysokich lotów!!!


20. Czy fani będą mieli kiedykolwiek możliwość usłyszenia pierwotnej wersji "Legendy Thora"? Chodzi mi oczywiście o wspominany w wywiadach odrzucony utwór z "Ostatniego Wojownika" (autor Zagor19)


Nie było żadnej innej wersji LEGENDY THORA. To jest tekst, który Grzegorz pisał na OSTATNIEGO WOJOWNIKA, ale nie został użyty do nagrania. Przy nagraniu TOŻSAMOSCI Grzesiek wziął ten tekst i dopasował do muzyki i tak powstała LEGENDA!!!

21. Czy utwór "Mumia" pochodzący ze składanki "1980-1990" pochodzi jak przypuszczam z sesji "Epidemie"? (autor Zagor19)


Właśnie tego dokładnie nie pamiętam. Wiem, że są dwa utwory o podobnym brzmieniu czy wstępie, które mają różne teksty i tytuły. I MUMIA chyba jest tym utworem.


22. Czy TURBO grało dużo koncertów po wydaniu płyty p.t. "Dead End"? Chodzi mi tutaj o jakąś dużą trasę oraz ogólną sytuację na zainteresowanie TURBO po diametralnej zmianie składu. (autor Zagor19, Żubr)


Niestety NIE. Zagraliśmy dwa koncerty w Jarocinie. Potem jesienią jeszcze jeden i następny we Wiedniu. To był najlepszy koncert tego składu. Rozgromiliśmy tam wszystkie niemieckie kapele. Po koncercie ludzie wyszli na ulice nas pożegnać i oblegali auto pytając, kiedy znów przyjedziemy? No i niestety zostało to wszystko dokładnie rozp..... A miało być tak wspaniale...I komu to przeszkadzało? Nazwisko i adres znane redakcji.....


23. Który zespół, z którym Pan występował w ramach różnych festiwali, tras koncertowych w latach osiemdziesiątych (np. Metalmania, Metal Winter) podobał się najbardziej (autor Zagor19)


Najbardziej podobał mi się KREATOR i CITRON. Świetnie grały też HELLOWEEN i OVERKILL. Super były też polskie kapele TEST FOBII KREON i oczywiście KAT


24. Czy zespół wysuwa inicjatywę zorganizowania koncertu czy czeka na propozycje, chodzi o „klasyczne”koncerty jak np. akustyczny czy okolicznościowe? (autor Żubr)


Nasza AGENCJA oczywiście dzwoni do poszczególnych miast i proponuje koncerty TURBO. Zespół jest w końcu towarem, który należy sprzedać. To normalne handlowe działanie. Ale też bardzo często dzwonią do nas z propozycją zagrania koncertu w danym mieście i miejscu.


25. Czy zespół posiada/nawiązuje kontakty w innymi kapelami z naszego zagranicznego sąsiedztwa? Np. z Węgier, Czech, Niemiec? (autor Żubr)


Niestety dotychczas nie prowadziliśmy takich działań, ale ponieważ jesteśmy jakby odrodzeni chcemy wiele zmienić w naszym obozie. Oczywiście będą to bardzo pozytywne zmiany. Chcemy nawiązać takie kontakty.


26. Kim na co dzień jest Pan Wojtek? (autor Żubr)

Czasami sam nie wiem, kim jestem. Ale tak na poważnie to jestem normalnym szczęśliwym 54 letnim facetem w nowym wspaniałym związku. Jestem ojcem super dzieciaków, z których jestem bardzo dumny, bo przejęły po mnie pałeczkę. Córka Martyna świetnie śpiewa, a syn Bartek gra i tworzy znakomitą muzykę. Mają swój zespół, który nazywa się DELETED. Można go posłuchać na MYSPACE. Trzeba wejść na moją stronę i kliknąć w MYSPACE. Potem po otwarciu profilu kliknąć na zdjęcie przyjaciół na pierwszej stronie w DELETED. Zobaczycie i usłyszycie jedną z tych kapel, w których ja pokładam nadzieję i to nie, dlatego, ze to moje dzieciaki!!!


27. Czytałem, że po rozpadzie TURBO zajął się Pan stolarką, czy nie kusiło/nie kusi aby „wystrugać” gitarę? Dodam ze Grzegorz podczas wywiadu z DVD opisywał, jakie to były świetne gitary, m.in. taką Łysy zrobił w kapeli z Grzegorzem przed TURBO. (autor Żubr)



Tak, praca z drewnem bardzo mnie uspokaja. Uwielbiam zapach drewna i majsterkowanie z nim. Robiłem rzeczywiście meble. Zrobiłem nawet pięć pięknych bardzo nowoczesnych białych zestawów, ale miłość do grania była tak wielka, że któregoś dnia zadałem sobie pytanie siedząc w warsztacie...| co ja tu k...a robię”...!!!!


28. Tomasz Ghoes był inicjatorem do reaktywacji Turbo, co się stało ze pod koniec lat 90 jednak nie znalazł się w kapeli, a zastąpił go młody bębniarz Mariusz Bobkowski? (autor Żubr)



Po Tomku grał jeszcze Szymon Ziomkowski, którego wyłowiłem po przeglądzie zespołów rockowych w Gorzowie. Niestety okazał się za słaby psychicznie i nie poradził sobie z branżą! Mariusz zasiadł za beczkami dopiero po Szymonie w roku 2000. Tomek rzeczywiście był inicjatorem naszego powrotu, ale potem dostał intratną propozycję grania z Kazikiem, więc przeszedł do niego. Bardzo szkoda, bo Tomek to znakomity bębniarz. Ale w przyrodzie nic nie ginie i teraz mamy najlepszego moim zdaniem, bębniarza jakim jest Krzyżyk!!!


29. Chodzą po Internecie plotki o intencjach reaktywacji przebojowej kapeli Non Iron, jako że gentlemani nie dyskutują o plotkach proszę o bliższe przedstawienie sprawy. (autor Żubr)


Były takie przymiarki, ale po zablokowaniu przez Grzegorza wydania płyt NON IRON na CD Heniu Tomczak wściekł się i powiedział, że ..”po jego trupie”.., A że był to zespół Henia, więc to się nie stanie!!!

30. Czy dałby się Pan porwać na szalony pomysł i pozwolić fanom na stworzenie set listy od A do Z i zagrać ją na koncercie? (autor Żubr)

Oczywiście to bardzo dobry pomysł. Ja chciałbym grac dużo koncertów z różnym naszym repertuarem łącznie z DEAD END I ONE WAY

31. Jak ocenia Pan konwencję wywiadu, jakość zadanych pytań oraz czy forma zachęciłaby Pana do kolejnego wywiadu w przyszłości. (forum TURBO)

Konwencja wywiadu jest jak najbardziej OK. Niestety jest to bardzo męcząca praca. Ja piszę w tym tygodniu już trzeci wywiad. Ale to bardzo pomocna forma kontaktu z fanami. Na zakończenie bardzo dziękuję za poświęcenie uwagi naszym sprawom i zapewniam, że nigdy nie olewamy fanów jak to nam często zarzucano. Nie zawsze jest czas na natychmiastowe reakcje i odpowiedzi z naszej strony. W końcu nie samym TURBO człowiek żyje.

Jeszcze raz bardzo dziękuję i serdecznie wszystkich pozdrawiam mając nadzieję, że udzieliliśmy satysfakcjonujących Was odpowiedzi.

Voyth
Wojtek Hoffmann
 


Powrót do Prasa i media

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron